kawan-kawanku:)

My beloved heroes:)

Wednesday, March 2, 2011

~be ur self....~


Assalamualaikum......hai:)

Ni entry aku yg kedua untuk hari ni....entah la kadang2 bila aku duduk sendiri selalu gak aku terfikir
satu perkara yg org lain jarang lah nk fikir.....ni kira fikiran yg logik tapi agak merapu lah...
korang pernah tak terfikir....contohnya mcm ni....ada dua barang....misalnya barang A dan barang B....
setiap satu barang punyai nilai dan kelebihan tersendiri....kemungkinan ada ramai yg suka barang A....dan barang B tak ada yg suka..atau sedikit jer purata yg suka....
Mmg la bila di fikir macam tak adil je dunia ni kan..kenapa kita tak di kurnia kan suke jer dua2 atau tak payah suka kedua2nya kan senang....


Sama juga dengan manusia....kadang2 ada dua individu....
dah pasti lah setiap manusia di berikan kelebihan dan kesempurnaan yg tersendiri....tapi bezanya manusia ada perasaan...misalan kata si A ada ramai yg suka melebihi dari si B kemungkinan si B akan terasa hati kan???
kadang kala si A mungkin terlepas pandang..tapi si B mungkin menyimpan niat untuk menjadi sebaik si A atau   sesempurna si A....atau meniru gaya si A walaupun kadang kala luar dari batas kemampuannya.....
macam tu la situasi yg aku tgok ada di keliling aku.....
situasi mcm ni biasa berlaku...bila dua insan yg sempurna di letakkan nilai yg tinggi tapi ada sedikit jarak pemisahnya...jarak pemisah tu jugak la yg nk di kejar seboleh2nya supaya tak ada jarak lansung...


Kadang kala kita ni manusia kena percaya dan yakin pada diri....kita tak perlu sesempurna sipolan untuk menjadi perhatian....atau kita tak perlu meniru gaya sipolan untuk memberi aura pada pada org lain....sebaliknya jadi lah diri kita sendiri...seperti mana kita...sesempurnanya kita....seorang insan yg di cipta tuhan cukup sempurna......aura akan keluar dengan sendirinya bila kita menjadi diri kita bukan diri orang lain....mengeluarkan bicara dari hati kita bukan dari bicara org lain dan bergaya seperti kita bukan copycat org lain sampai kan bila org tgok jer kita org akan cakap


"eh kenapa sipolan tu aku tgok dah sebijik macam sipolan yg lagi satu"

So hnya kenyataan yg agak logik walaupun merapu....

JADI LAH DIRI SENDIRI..BANGGA LAH DENGAN APA YANG KITA ADA DALAM DIRI KITA....KELUARKAN JATI DIRI KITA YG SEBENAR BUKAN MENJADI ORG LAIN.....


Aku yakin sekeliling korang pon ada jugak perkara mcm ni berlakukan.....
itu lah adat dunia kan....
kelebihan seseorang menjadi kesengsaraan pada orang lain

sekian dulu merapu aku petang ni renung2kan lah.....

































4 comments:

memsheila said...

bagi aku...itulah manusia dgn masalah hati...bila ada perangai nak meniru orang lain,itu dah tergolong dalam perasaan iri, cemburu dan sakit hati dgn apa yg orang lain ada... Alhamdulillah...aku sentiasa mendidik hati sendiri supaya jgn sesekali rasa iri...cemburu.... kalau sesekali perasaan tu datang,aku akan mencari jalan supaya melupakan rasa sakit tu..pilihan yg ada selalunya memengongkan diri kat fb....hik3...

Tun Leana said...

situasi ni jugk la yg sering blaku dlm idop aku. pk la prasaan org lain jugk bl btndk sesuatu. jgn ikot sdp ati jer. jgn smpi luka d ati dpendam smpi jdk pekong yg tgu mase nk meletop cm letopan gnung brapi. ape yg ade kt dri sndri tu tonjolkn, jgn taw nk pgunakan klebihan yg ade pd org lain n mngatakan itu adlh kelebihan anda sndri.

aeinmaen said...

Shiela: aku amat b'setuju dgn ko,penyakit ati ni penyakit yg paling buruk dan paling parah..aku suka cara ko b'tindak gud j0b fwen...

aeinmaen said...

Along: mksu faham tp ko kena maintain jati diri jgn biarkn amarah kuasai diri.jgn jd mereka yg ada penyakit ati ni.,be cool dear;-)

semakin hari semakin cinta:)

Daisypath Anniversary tickers